– Det eneste land i verden som er samlet etter en sjøvei

Nyheter
1285

– Det er få årstall det er verdt å feste seg ved, for en vet ikke eksakt hvilket år slaget ved Hafrsfjord var, men når Harald Hårfagre samlet landet, samlet han ikke et land, men en sjøvei, sier Frank Aarebrot.

– Vi er såvidt jeg vet det eneste land i verden som er samlet etter en sjøvei, Norveien eller Norvegr.

Havrike
Han er ikke historieprofessor. Frank Aarebrot er professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, men de siste årene mer kjent som historieforeleseren «NRK-Frank» enn som valgforsker og politisk kommentator.

Aarebrot frehever at det norske middelalderkongedømmet er et nordsjøimperium – et havrike – der det var naturlig at Bergen var hovedstad.

– Norveien gikk fra Oslo, eller Viken som det da het, og rundt kysten – helt nord til Kvitsjøen. Vikingene reiste i østerveg og herjet i Konstantinopel, vesterveg til England, men gikk også nordover.

E6
– Norveien var datidens E6, privatbilismen var erstattet av «robåtismen», fjordene var fylkesveiene og fjordarmene var kommuneveiene. Og her kunne alle bygdene langs fjordene stille hvert sitt langskip, forteller professoren.

Aarebrot er hyret inn som foreleser ved Maritimt Forums konferanse «Blått avspark» i Bergen onsdag kveld. Han skuffer ikke.

Han streifer kjapt gjennom dansketiden og sentralisering, før han kommer til et annet årstall som lyser ut av historiebøkene.

– Året vi vendte ryggen mot havet er lett å huske. Det var i 1961. Da opphevet vi importrestriksjonene på personbil.

Volvo Amazon
– Vi hadde sett tyske turister med gule Mercedes 180 og svensker med Volvo Amazon. Det var så vi, ihvertfall når det gjaldt førstnevnte, lurte på hvem som hadde vunnet krigen. Og vi hadde ikke veier å kjøre bil på, sier han og slår ut med armene.

– Etter det har det knapt vært en ordfører som ikke har klippet bånd for nye tunneler og broer, sier Aarebrot lakonisk.

– Samtidig er det jo påtrengende at havet for oss blir viktigere og viktigere økonomisk i denne perioden, sier han og viser i første rekke til utviklingen av olje- og offshorenæringene, samt fiskeoppdrett de kommende tiår.