– Fiskeriforvaltning er å tilpasse seg endrede betingelser

Nyheter
494

– Torsken var lenge Norges viktigste råvare. I det niende århundre kom 80 prosent av våre eksportinntekter fra saltet torsk, innleder fiskeriminister Elisabeth Aspaker under en tale i São Paulos Museum of Modern Art mandag.

– Det er fra havet vi har fått det som har bygget Norge som nasjon, sier hun og legger illustrerende til at den nye 200-lappen vil vise et bilde av en torsk.

Høyt priset
I salen sitter et tosifret antall brasilianske innkjøpere, agenter og importører av norsk sjømat. De er kresne og kvalitetsorienterte. Er det én art de er særlig opptatt av, så er det den høyt prisede gadus morhua, torsk.

Aspakers agenda er å fortelle hvordan Norge idag forvalter denne verdifulle ressursen – til glede for blant annet brasilianske forbrukere.

– Fiskeriforvaltning er å tilpasse seg endrede betingelser, sier hun. Aspaker viser til årlige revisjoner av kvoter etter råd fra havforskere.
– Det er svingende fangster, sier hun og fremhever i den anledning særlig sild og torsk.

Reduksjon i fisket
I forrige uke kunngjorde Norge og Russland 2015-kvoten for torsk i den nordøstlige Atlanteren.
– Vår viktigste fiskebestand, den nordøst-atlantiske torsken, er på historisk høye nivåer. Kvoten ble satt på 894.000 tonn. Det er en reduksjon på 99.000 tonn fra 2013, og er på linje med anbefalingene fra forskerne.

Aspaker understreker av norsk fiskeri er sikkert og opptatt av bærekraft, og vektlegger forvaltning, inspeksjoner, analyser og kontroll.

Grossist
Hun får støtte fra Terje Martinussen, administrerende direktør i Norges Sjømatråd.

– Norge er en av verdens største eksportører av sjømat – kun Kina er større, påpeker han.

Bacalhau da Noruega er en storselger her. En annen favoritt på brasilianske restaurantmenyer, klippfiskbollene Bolinhos, lages av sei. Også denne arten er på historisk høye bestands- og kvotenivåer, opplyser Martinussen.

– Den norske kvoten av torsk er blitt redusert med omlag ti prosent, mens kvoten av sei er uendret, legger han til.


iLaks’ reportasjetur til Brasil er støttet med pressestipend fra Norges Sjømatråd.