Her sjøsettes verdens største havbruksplattform

Nyheter
1669

Nylig ble sjøvannet sluppet inn i tørrdokka i Ottersøy; selve syretesten for havbruksplattformen som Moen Kraftbetong nå utvikler for havbruksnæringen. Prototypen, som har fått navnet Moen Havbruksplattform, slår alle rekorder for moderne fôrflåter:

  • 38 meter lang, vil rage ca. 12 meter over havet
  • Kapasitet på 1.070 tonn fôr fordelt på 12 fôrsiloer
  • 12-linjers fôringsanlegg
  • Veterinærrom, verksted, kontorer og møterom, garderobe, vaskerom, bad/WC
  • Kaiområde på 185 m2
  • 200 m2 lagerrom (115 m2 i underetasje, 85 m2 på hoveddekk), samt lager for syre og 2 stk. siloer for lagring av avlusingspresenning m.m.
  • Boligavdeling med 5 lugarer med eget bad og wc, kjøkken og oppholdsrom
Moen Havbruksplattform slår alle rekorder for moderne fôrflåter. Hver havbruksplattform representerer en omsetning på om lag 40 millioner kroner, og gir arbeid til nærmere 30 personer i Ytre Namdal. Foto: Eystein Fiskum Hansvik

De siste månedene har selskapet og dets samarbeidspartnere støpt og armert understellet, som blir monsterflåtens flyteelement. Ifølge daglig leder Jørn Otto Røed er utviklingsprosessen krevende, men så langt har en klart å holde framdriftsplan og levert gode resultater.

– Til dette prosjektet er det blant annet utviklet nye resepter for flytbetong. Siden understellet rommer mer enn 200 tonn armering, er støpeprosessen gjennomført uten vibrering. Vi er svært fornøyd med å ha lykkes med den kritiske fasen for støping av ytterveggene, som vi måtte gjennomføre sammenhengende. Det er utfordrende å lage 1 000 kvadratmeter betongvegg på åtte timer, sier en fornøyd Røed, som har med seg dansk ekspertise på utviklingsprosjektet.

– Dette er en svært ambisiøs satsing for alle involverte. De samarbeidende selskapene og deres eiere har hatt stor tro på prosjektet fra dag én. Innovasjon Norge har stilt opp med solid støtte til utvikling, og Danske Bank har vist seg som en framoverlent finansieringspartner, forteller Røed.

Trenger større dokk
Havbruksnæringen går mot stadig større anlegg, og krever dermed større og kraftigere utstyr. En liten, rød flekk i reguleringsplanen for Ottersøy kan imidlertid sette en stopper for et potensielt industrieventyr i Ytre Namdal. Ifølge Riksantikvarens offisielle database over fredede kulturminner rommer bevaringsområdet seks-sju rundrøyser. Fornminnene har aktiv status. For Moen Kraftbetong er det viktig å få avklart hvilke begrensninger dette gir for en videre satsing. Selskapet er i dialog med eier av område i forbindelse med mulig utvidelse.

– I dag legger flåteproduksjonen beslag på hele dokka, selv om vi ikke bruker all plassen. Det er umulig for Moen Marin Service å utføre service og reparasjoner på skip mens vi bygger flåte her. Ved å forlenge dokka med 40-50 meter, kan vi seksjonere dokka og produsere fôrflåter innerst mens skip kan tas inn og ut i ytterste del, forklarer Røed.

Dyrt å stenge
Han er tydelig på at en forlengelse av dokka er en forutsetning for at en kommersiell produksjon av verdens største havbruksplattform kan gjennomføres i Ottersøy.

– Det vil bli for dyrt å stenge dokka i hele produksjonsperioden, og bare utnytte 40 prosent av dokkas lengde. En ny tørrdokk ved siden av den eksisterende, krever langt større investeringer enn å forlenge dagens anlegg, forklarer Røed, som også ønsker seg tak på dokka.

– Tak vil gi forutsigbare produksjonsforhold og -kvalitet i forhold til vær, vind og frost, sier Røed.

Hver havbruksplattform representerer en omsetning på om lag 40 millioner kroner, og gir arbeid til nærmere 30 personer i Ytre Namdal i løpet av den 5-6 måneder lange produksjonsperioden.

Daglig leder Jørn Otto Røed i Moen Kraftbetong (til venstre) og prosjektleder i EW Production, Niles Helles Borgen, er fornøyd med framdriften i byggingen av verdens største fôrflåte. For å kunne serieprodusere Moen Havbruksplattform i Ytre Namdal, kreves det investeringer i dokka. Foto: Eystein Fiskum Hansvik