Tok Gullfisken hjem til Lofoten

Nyheter
2093

Reklamehiter som Gjensidiges «Olsenbanden», XXLs «Airport love» og DNBs «Trenger ikke» ble alle slått. Dermed kunne torsken krones med tittelen «Årets reklamefilm 2014», og får ta Gullfisken med seg hjem til Lofoten.

– Vi er overveldet over at så mange stemte på Lofoten «Hold i torsken», uttaler Sigvald Rist, administrerende direktør i sjømatbedriften Lofotprodukt, som står bak filmen.

Utdelingen fant sted under det direktesendte TV-programmet på Chateau Neuf i Oslo lørdag kveld. Salgssjef Øystein Rist og markedssjef Camilla Beck Sætre  mottok prisen, sammen med 15 svært stolte og glade representanter fra Lofotprodukt. Med seg hadde de selvsagt torsk – tre naturtro kopier, hver på åtte kilo.

– Torsken er «hovedpersonen» i filmen, og hjelper som kjent for det meste. Men den er også livsgrunnlaget for oss som bor og produserer sjømat i Lofoten. Da er det klart at den måtte få være med, forklarer Rist.

Det er første gang i TV2s 23 år lange historie at en nordnorsk annonsør vinner Gullfisken. At det i tillegg er en reklame for fisk og sjømat har engasjert en hel landsdel. De siste dagene før finalen formelig fløt Facebook over av lykkeønskninger og oppfordringer om å stemme Hold i torsken frem som Nord-Norges første Gullfisk.

– Det har vært et voldsomt engasjement rundt filmen i oppkjøringen til Gullfiskreklamen. Det er nesten rørende at så mange har heiet på oss, og oppfordret andre til å gjøre det samme. Vi håper og tror det betyr at vi har klart å formidle noe som føles ekte, og at sjømatproduktene vi lager oppfattes like ekte og naturlige. Vi vil gjerne takke alle som har stemt Gullfisken hjem til Lofoten, her får den det godt, ler Rist.

Rist retter også en stor takk til teamet i reklamebyrået TRY som har laget Hold i torsken.

– Try introduserte oss for, og overbeviste oss om den spinnville og geniale ideen som Hold i Torsken er. De har utviklet et fengende reklamekonsept basert på nordnorsk humor, som fungerer like godt i nord som i sør, samtidig som det evner å formidle våre viktigste verdier ekte, ærlig og naturlig, sier Rist.

– Nå skal vi ta Gullfisken med hjem til Lofoten og produsere enda mer av det vi synes er verdens beste fiskemat, i verdens vakreste omgivelser.

På Leknes i Lofoten ble det avholdt valgvake under den direktesendte finalen. Både Lofotprodukts ansatte, politikere, skuespillere fra filmen og lokalbefolkningen for øvrig var samlet. Jubelen sto i taket i den fullsatte salen da det ble annonsert at Hold i torsken var stemt frem som vinneren.

– Dette er en historisk hendelse, nå skal vi feire at Gullfisken kommer hjem til Lofoten, uttalte en stolt økonomisjef i Lofotprodukt, Jim I. Hammer, etter sendingen.

Hold i torsken er laget av reklamebyrået TRY, og regissert av Kristoffer Carlin i Pravda. I tillegg til heder og ære, mottar vinneren av Gullfisken en visningspott for reklame på TV2 til en verdi av en million kroner.